Henri BAVIERA  Retrospective exhibition  "Retour de Voyage"

A journey through Baviera's works from 1960 to today.

 

Salle Formes évolutives - Evolutionary Shapes Room

1969 - 1974

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Evolutionary shapes

1969-1974

 

Following the mineral period and experiments with polyester, Henri Baviera, wishing to reduce all these reflections to a fundamental element, then tends towards the smallest possible form: the point. But the perfect circle does not exist in nature. Under the influence of the forces around it, it is altered by its environment’s mere presence. The realization of this dynamic principle generates the series of distorted circles, as a tribute to a basic principle, stone on which our world would be entirely built.

 

The work unfolds in two distinct phases. First, it focuses on the very principle. No exterior motifs, a virtual absence of colors, nothing disturbs the elementary play of forms and forces in very condensed paintings, marked by their sobriety.

Then, the series develops to place "form" in a more lively context to avoid the temptation of minimalism that could attach itself to such works. A universe of permanent confrontations between nature and human actions is created in a reciprocal game of aggression and disturbance. The figurative elements, meticulous, repeated, show the composite character of the universe. The presence of the circle recalls the general principle, while the details reveal the permanence of phenomena in everyday life.

 

The technique is not chosen as such but as the most appropriate vehicle to serve the purpose. Here it is the smooth surface that is sought to give the greatest graphic freedom. The whole series is executed with acrylic but in many ways: tampon, airbrush, pulls, brushes, etc., for a rendering where the material must become extremely thin, even imperceptible.

 

Text by Fréderik Brandi

Formes évolutives

1969-1974

 

À la suite de la période minérale et des expérimentations avec le polyester, Henri Baviera, souhaitant ramener toutes ces réflexions à un élément fondamental, tend alors vers la plus petite forme possible : le point. Mais le cercle parfait n’existe pas dans la nature ; subissant l’influence des forces qui l’entourent, il est altéré par la simple présence de son environnement. La constatation de ce principe dynamique génère la série des cercles déformés, comme un hommage à un principe de base, pierre sur laquelle notre monde serait entièrement bâti.

 

Le travail se déploie en deux phases distinctes. D’abord, il se focalise sur le principe même. Pas de motifs extérieurs, une quasi absence de couleurs, rien ne vient perturber le jeu élémentaire des formes et des forces dans des tableaux très condensés, marqués par leur sobriété.

Ensuite, la série se développe pour replacer "la forme" dans un contexte plus vivant, afin d’éviter la tentation de minimalisme qui pourrait s’attacher à de telles œuvres. Se crée alors un univers de confrontations permanentes entre la nature et les actions humaines, dans un jeu réciproque d’agressions et de perturbations. Les éléments figuratifs, minutieux, répétés, montrent le caractère composite de l’univers. La présence du cercle rappelle le principe général, tandis que les détails révèlent la permanence des phénomènes dans la vie courante.

 

La technique n’est pas choisie en tant que telle mais comme vecteur le plus approprié pour servir le propos. Ici c’est la surface lisse qui est recherchée, afin de donner la plus grande liberté graphique. Toute la série est exécutée à l’acrylique mais de multiples façons : tampon, aérographe, tire-lignes, pinceaux, etc., pour un rendu où la matière doit

devenir extrêmement fine, voire imperceptible.

 

 

 

Texte par Fréderik Brandi

 

 

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Credits: Max Laniado Fine Arts LLC - New York