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Henri BAVIERA Retrospective exhibition "Retour de Voyage"
A journey through Baviera's works from 1960 to today.
Salle Période Actuelle/Incantations - Actual Period Room
Since 2000
Current period / Incantations
Since 2000
The new century has resulted in a phase of liberation and stabilization, symbolized by the change of workshop and the installation of Leïla and Henri Baviera in Lorgues (Var) in the heart of nature.
The influence of the living principle on the work forms a loop with his beginnings concerns. He now lays down through his painting a vision of the world that is also a commitment, a way of defending an alternative form of civilization.
It is the result of looking at the natural elements, which are part of the composition. By developing what Baviera calls a meta-vision of the world, it seeks to translate harmony. To do this, he must find composite forms that reflect the existing while recomposing it into an artwork. The ode to nature experienced as autonomous then takes the repetitive, sacred form of incantations, which the figure further reinforces
insisting of the totem pole. The use of colors is a constant appeal to fundamental elements, water, earth, air, and fire.
This work’s ambition is also to influence people's thinking towards more respect for life and nature. Refounding a humanism by emphasizing the universality of life that goes beyond anthropocentrism in which the mind and culture are still too often enclosed.
Text by Fréderik Brandi
Période actuelle / Incantations
Depuis 2000
Le nouveau siècle s’est traduit par une phase de libération et de stabilisation, symbolisée par le changement d’atelier et l’installation de
Leïla et Henri Baviera à Lorgues (Var) au cœur de la nature.
L’influence du principe vivant sur l’œuvre formant une boucle avec les préoccupations de ses débuts, il pose désormais à travers sa peinture une vision du monde qui est aussi un engagement, une manière de défendre une forme alternative de civilisation.
Celle-ci est le fruit du regard sur les éléments naturels, qui font partie de la composition. En développant ce qu’il appelle une méta-vision du
monde, il cherche à traduire une harmonie. Pour cela, il lui faut trouver des formes composites qui reflètent l’existant tout en le recomposant dans une œuvre. L’ode à la nature vécue comme autonome prend alors la forme répétitive, sacrée, d’incantations, que renforce encore la figure
insistante du totem. L’usage des couleurs est un appel constant aux éléments fondamentaux, l’eau, la terre, l’air et le feu.
L’ambition de ce travail est aussi d’influencer la pensée des gens vers plus de respect de la vie et de la nature. Refonder un humanisme en mettant l’accent sur l’universalité de la vie qui dépasse
l’anthropocentrisme dans lequel sont encore trop souvent enfermés l’esprit et la culture.
Texte par Fréderik Brandi
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Credits: Max Laniado Fine Arts LLC - New York